söndag 27 oktober 2019

Kärnfullt men kort


Hur många människoliv i mänsklighetens historia har inte gått till spillo på grund av normer, ramar, överordnade värdegrunder?

För att få ett samhälle att fungera - gå i samma riktning - behövs ju likriktande normer. Vad är det då som gör att mitt inre grymtar och morrar? Jag tänker efter en stund - mitt i kaos och vila. 
  • Jag avskyr hela grejen med normer och ramar.
  • Eller inte hela. Delar av hela grejen.
  • Eller inte delar av hela grejen egentligen. Utan de delar som inte överensstämmer med vad jag själv tycker. De delar av hela grejen som direkt står i strid med det jag tycker.
  • Eller egentligen inte de delar av hela grejen som direkt står i strid med det jag tycker, utan mer de delar av hela grejen står i direkt strid med det jag har fått lära mig att jag ska tycka.
Fatta vilken skillnad på ingångsvärde. Det är mycket bra att tänka till ibland. Nu tänker jag att jag ska:
  • undersöka vilka delar av hela grejen som jag tror att jag har lärt mig att jag ska tycka något om
  • kolla under lupp om det jag lärt mig vad jag ska tycka stämmer överens med vad jag själv tycker idag
  • tydliggöra för omvärlden de eventuella skillnader jag ser
Kalas, eller hur? Borde vi inte göra det här oftare?







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar