torsdag 18 juli 2019

Sommarkväll och sanning


Sommarkvällar ger ibland – på grund av sina dova och smakrika essenser – tillfälle till reflektion.

Jag har badat i barnpoolen, sniffat G&T, grillat med äldsta dottern. Och reflekterat.

Därför avger jag denna statut:

Nästa gång någon delger mig sin ”sanning” (- Så här är det; - Grejen är att;) och kräver/ber om min bekräftelse/min Ja-röst, så kommer jag att svara:

"- Vill du verkligen ha min åsikt – på riktigt? I så få fall hoppas jag att detta inte gör dig besviken:

 - I all ödmjukhet menar jag att det finns många sanningar – men bara en sorts fakta. Fakta är det som vetenskapligt (empiriskt) kan bevisas. Sanning är ett subjektivt sammanfogande av olika fakta. Med det som grund ser jag att du och jag inte är överens om tillförlitligheten i den subjektiva sammanfogningen av fakta som du presenterar. ”

Jag gillar barnpoolen som Hendrike fixat. Man tänker så bra här. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar