onsdag 15 juni 2016

Ge däj.. inte hän, utan "Av"!

Jag delar inte ”homofobiska” budskap, ”rasistiska” budskap, ”politisk korrekt”-budskap eller ”dela-om-du-vågar”-budskap. Inte ens om jag svagt sympatiserar med dem vid första anblick.

Varför?

1: Homofobiska budskap
Jag anser att jag inte har att göra med vem någon delar sin sexualitet med. Om någon skulle vilja dela sitt sexuella liv med mig, så avgör jag själv om jag vill medverka. Om jag väljer att medverka har jag inga problem med att visa det för omvärlden.

2: Rasistiska budskap
De budskapen är oftast ogenomtänkta och dåligt underbyggda. Om en person är en bra snubbe, då spelar det ingen roll om hen är född i Beirut eller Borås. Är hen en skitstövel gäller detsamma, oavsett om födelseplatsen är Mogadishu eller Motala. Bevisa dig, och jag ska döma....

3: Politisk korrekt-budskap
Vad som är ”politiskt korrekt” är blott en eterisk doft i det historiska landskapet. Kontext kan förändras och variera – på kortare tid än du hinner säga ”Tulipana-Ros”. Det gäller att hålla fast vid det som är den egna inre övertygelsen. Du som babblar om ”PK” har förmodligen inte koll på din egen inre övertygelse. Sluta använda begreppet ”PK” som en slags skymf mot dem som faktiskt har en långsiktig och visionär övertygelse. Gud, vad jag avskyr begrepper ”PK”. Urrrk x 100!

4: "Dela-om-du-vågar”-budskap
Den här är den värsta av alla. Att bli anmodad att ”dela-om-du-vågar” är att bli ställd inför ett obegripligt faktum. Om du inte delar, vågar du inte. Men va’ff... Om jag inte delar värdet i det som står i budskapet - då kan jag ju inte dela. Det innebär ju inte per default att jag fegar – det innebär ju bara att jag inte vill; inte delar åsikten; inte vill bli förknippad med det jag upplever som dumheter.

Snälla – sluta med infantiliseringen. Låt bli att ifrågasätta mitt vuxna Jag. Släpp taget om min åsikt. Vaffan tror du att du ska åstadkomma genom att klämma in mig i ett hörn?

Ge dig ut på gator och torg i stället. Gå ner i Kommunens arkiv och läs motioner för att se vad ditt (PK?) parti har lagt för motioner. Kolla brottsarkiven: vad har dina kompisar blivit utsatta för det senaste året? Vem har drivit deras frågor? Hur många heterosexuella har blivit antastade av alternativt sexuella? Lyssna på äldre generationer – de har varit med om tusenfalt värre konflikter än du i din lilla bubbla kan tänka dig.

Ge däj!

1 kommentar: