Just nu avslöjas en djupt förborgad hemlighet i en del av
världen – en del av världen som jag till så stor del betraktar som min andliga hemvist. Det är
förstås krångligt för mig. Mentalt och andligt känns det som en våldtäkt.
Och det är det ju. För det som verkligen avslöjats, är just
ett generellt våldtäktsmönster. I Indien.
Jag som Indien-vän och hinduistiskt och buddistiskt intränad
känner en skam och ett hukande över den sista tidens rubrikgödslande. I det korståg
på sociala medier mot den indiske våldtäktsman, som så självklart och
respektlöst talar för sin sak, vill jag lägga fram en teoretisk modell.
Vi blir påverkade av en yttre faktor (någon berättar vad det
gäller, vad som gäller). Vi ska lära in det. Kunna det. Här emellan har vi ett
filter: individfaktorn. Vilka är vi? Vilka förutsättningar har vi? Intelligens,
perceptionsförmåga etc. Har jag förmåga att tekniskt/biologiskt överhuvudtaget
tillgodogöra mig kunskap?
Om vi har de förutsättningarna, så kan vi komma till nästa
stadium: Kunskapsutveckling. Nu sätter sig det vi fått oss till livs. Nu hajar
vi.
Nästa filter är miljöfaktorn. Får vi möjlighet att använda
det vi lärt oss? I många fall blir det aldrig så. Då tappar vi så småningom den
kunskapsutveckling vi haft. Den dör sotdöden. Om vi skickar en anställd på kurs, så fattar de kanske
galoppen och blir entusiastiskt kunniga. Så kommer de hem till vardagen, och
hierarkierna tar vid. De får aldrig möjlighet att använda sin nyvunna kunskap - aldrig möjlighet att påverka med hjälp av den och den förloras.
Individfaktorn (finns de tekniska/perceptiva
förutsättningarna?) och miljöfaktorn (finns de organisatoriska/hierarkiska/sociala
arenorna) är alltså de avgörande faktorerna för att vi ska lära in saker och
omsätta dem i praktiken.
När jag för hundra år sedan gick på utbildning i
vuxenpedagogik på Uppsala universitet hittade mina gruppkamrater (Marthalena
och Bjarne) och jag en grej som ytterligare komplicerade inlärningen:
konfliktfaktorn.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar