söndag 19 oktober 2014

Paradigmer och politik....

Jag sitter och läser inlägg på sociala medier. Och förfasas.

Det är nu mer än en månad sedan valet bevisade sig. De flesta i Sverige ville ha en röd/grön regering.

Men majoriteten var så liten i förhållande till Alliansen. Så få procent skiljde, och därmed blev det lite svårt för den nya majoriteten att ensam driva politiken de nästkommande fyra åren.

Den största anledningen till svårigheten att få majoritet för sina förslag kan den nya regeringen hitta i det faktum, att ett parti utan blocktillhörighet fått så många röster, att det kan avgöra omröstningar i tveksamma fall.

Vi är så vana i Sverige vid att allt löper på utan konflikter. Vi är en nation av konflikträdda konsensus-ivrare. När vi får en ”italiensk” parlamentarisk situation – så går vi i grynkorv. Vi försöker med alla medel applicera en invand struktur av ”vi och dem” för att lösa tankenöten.
    
Det går inte (GÅR INTE) att använda den förhistoriska modellen ”Röd mot Blå – med lite stöd från V och Mp” i detta kaos som vi befinner oss i.

På sociala medier bedriver man fortfarande valkampanj à lá ”Titta nu bara vad de rödgröna hittar på!”. Eller: ”Vad var det vi sa innan valet? Kolla, nu skiter de i det blå skåpet!

Nej, nu är det dags att återgå till den gamla fornnordiska traditionen ”Tinget”. Låt sakfrågan stå i centrum för allas bästa.

Jag föreslår en politisk salladsbar. Skapa en val-bar med åtta kantiner.
  • Kantin nr 1: Mät upp en stor mängd miljöpartistisk yoghurt
  • Kantin nr 2: Hacka en socialdemokratisk säck ruccolasallad
  • Kantin nr 3: Strimla en vänsterpartistisk palsternacka
  • Kantin nr 4: Hacka centerpartistisk rödbeta
  • Kantin nr 5: Ugnsbaka och skär upp en folkpartistisk sötpotatis
  • Kantin nr 6: Skiva en moderat tomat (gärna solmogen – annars smakar de inte mycket)
  • Kantin nr 7: Pochera och hacka ett kristdemokratiskt ägg
  • Kantin nr 8: Hacka och rosta lite Sverigedemokratisk lök

När skolfrågan rullar in i riksdagen är det bara att kolla igenom kantinerna -Vad är det som behövs?
1.       Näring, entusiasm och resurser: plocka ur tallriksmodellen – kantin nr 1,3 och 4. Skulle det bli osmakligt – toppa med en skvätt ur kantin nr 6.

När immigrationsfrågan hotar att kantra skeppet – Vad är det som kan lösa frågan?
2.       Klokhet, långsiktighet, empati och kunskap: plocka ur kantinerna 2, 3, 4 och 5. För friskolor kan man lägga till en topping från kantin nr 7.

Nu märker jag till min fasa, att – trots att min intention varit att blanda friskt från salladsbaren – jag inte involverat/nyttjat ingredienserna från kantin nummer 8. Kanske kommer de till pass i andra frågor än dem jag använt som exempel.

Min poäng är att vi i Sverige lever i en tro och ett system som härstammar från ett successionssamhälle. Var sak har sin tid, och alla tider går att applicera på framtida tider.

Up yours.Vi lever i en europeisk tid (självvalt –vi gick med i EU) där inga av våra europeiska kamratländer känner igen detta. Politiskt kaos – det känns igen. Och det har man lärt sig leva med; lärt sig att hantera genom parlamentariska förändringar.

Släpp taget om Per Albin Hanssons folkhem. Le och säg adjö till Olof Palmes världssamvete. Nu är det tid att hantera vårt inre kaos.

Hantera det utifrån ett världsperspektiv. Hantera det som om krisen stod i ditt vardagsrum. Hantera det som om det politiska käbblet faktiskt påverkade ditt vardagsliv (vilket det ju faktiskt gör).

Ur Olof Palmes tal i valrörelsen 1982:

”….när jag ser ut över världen, när jag ser krigen och kapprustningen och massarbetslösheten och klyftorna mellan människorna. Jag bestyrks i min övertygelse när jag i vårt eget land ser orättvisorna öka, arbetslösheten tillta, spekulation och fiffel gripa kring sig”.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar