lördag 28 juni 2014

Källkritik i praktiken - kostar lite....

Finns det egentligen något viktigare än våra livsvillkor? Är det inte de som är grunden för hur vi tänker, hur vi hanterar vår vardag och våra närmaste, vår omgivning och våra drivkrafter?

Vad är ”livsvillkor”?

För mig är det resultatet av den politik som förs i min biotop. Jag ska försöka beskriva:

När jag började min yrkesbana som IT-människa, så arbetade vi med något som kallades ”beslutstabeller”. I tabellerna satte vi olika villkor som skulle uppfyllas och hur vi skulle hantera ett JA och ett NEJ. Exempel:

"Personnummer ska innehålla 10 siffror."
  • Om JA – godkänn inmatningen
  • Om NEJ – ge felmeddelande: ”Fältet ska fyllas i med 10 siffror”

Nu var ju det här ett väldigt o-komplext och enkelt exempel, men skapligt tydligt, tycker jag. Vi har en föreställning om vad som ska uppfyllas, vilka villkor vi anser ska vara validerade för att ett godkännande ska kunna ges. Om inte, så behöver vi en plan B (”om NEJ – ge felmeddelande…”). Kan det här översättas på ”livet”? Livsplanen? Kanske…

Det är snart val i Sverige. Jag tänker att jag måste titta på hur jag vill ha det – vilka villkor jag anser ska vara uppfyllda i min ”val-beslutstabell”. Vi tar ytterligare ett superenkelt och isolerat exempel:

”Viktiga samhällsfunktioner som skola, räddningstjänst och äldreomsorg ska finansieras med hjälp av oberoende och samhällsgemensamma konton.”

För att jag ska kunna validera ”JA” eller ”NEJ” så behöver jag titta på hur olika aktörer (partier) levererar i praktiken – dvs på riks-, kommunal- och landstingsplanen. Jag behöver kanske gå in i de kommunala motionerna och se, vad olika partier faktiskt har lagt för motioner. Kan de stödja eller motsäga mitt villkor?

Om V har lagt motioner kommunalt om att sälja ut äldreboenden i kommunen – ja, då måste jag ju gå i ”NEJ”-spåret i min beslutstabell. Har M lagt motioner i Landstinget om att alla ålderdomshem i kommunen ska drivas i kommunal regi och skattefinansieras – då måste jag ju gå i ”JA”-spåret i min beslutstabell.
  • Om "NEJ" - rösta på någon annan....
  • Om "JA" - lägg din röst här....

Det här kan i praktiken betyda att jag får gå tvärs emot min invanda övertygelse. De som uppfyller mina villkor i de frågor som för mig är att betrakta som ”livsvillkor” rusar som en pinball genom hindren i min beslutstabell.

Den praktiska källkritiken måste omsättas även i de politiska ställningstaganden vi gör. Vi tar ställning för handlande, inte för pamfletter. Det innebär att vi på sikt sätter press på våra politiska företrädare att driva sin politik från teori till handling även i kommuner och landsting - inte bara på riksplanet under valrörelsen. Det kräver vårt engagemang, vår tankekraft och vårt ställningstagande.


Det är lite uppbyggligt, eller hur? Lite "malligt"....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar