Jag blir så trött på all denna kommentarsfälts-onani som
breder ut sig i sociala medier, tidningarnas webversioner och på bloggar. Alla
underliga signaturer/alias (Redbull now!, Maniac Man, Sprillans Prilla,
Kill-them-all….) som kräks ur sig ogenomtänkt och o-påläst smörja med emfas och illa dold självdyrkan.
Jag läste idag en kommentar på Facebook:
”Om en man slår en kvinna i huvudet, så vrålar feministerna:
-Typiskt män!Kvinnovåld! Men om en kvinna
slår en man eller kvinna i huvudet så skriker feministerna att det finns en
anledning till brottet.”
Det jag tror att han ville säga var, att en viss kategori
militanta kvinnosakskvinnor vill ursäkta våld som utövas av kvinnor, men stereotyp-isera
våld som begås mot kvinnor.
Det är inte det enda som negativiseras och skälls som ”feministangrepp”.
Om en kvinna vill framhärda i åsikten att kvinnor tjänar mindre än män i
motsvarande livs- och yrkessituation, om en kvinna anser att det är o-bra
att företag per default förutsätter att män ska ta en eller högst två månader
av föräldraledigheten, att en kvinna anser att det inte är självklart att
en kvinnas nej betyder ett ja – då är man ansedd som feminist (med negativ klangfärg).
Nu vill jag rätta till en del missförstånd och visst
missbruk vad gäller uttrycket ”feminist”. Det känns som om det behövs, i alla
fall om man läser det kommentarsflöde som jag refererat till i början av den här
tiraden.
Feminismen som organiserat politiserande föddes i västvärden.
Suffragetterna i Storbritannien var föregångare under 1800-talet. Men det
puttrade och jäste även i arabvärlden (det trodde du inte, va?). Qasim Amin,
egyptisk jurist, skrev boken ”Kvinnans frigörelse” (Tahrir al-Mar'a) redan
1899. Han kritiserade bland annat polygami, slöjor och avskiljandet av kvinnor.
Vi lever i ett långt och fundamentalt patriarkaliskt
samhälle. Kvinnors rätt till självförsörjning har i regel varit låst till de
perioder i historien då männen har vari tvingade att gå ut i krig (eller pyssla med annan försörjningsaktivitet). Då räknades
den kvinnliga arbetskraften plötsligt vara lika mycket värd som den manliga. I jordbruk, på fabriker och i samhällsinstitutioner
fick kvinnor plats och lön. När kriserna blåstes av och männen återvände hem –
då fick kvinnorna backa in i hörnen igen. Utan lön, utan påverkansmöjligheter
och i många länder även utan rösträtt. I Sverige fick kvinnorna rösta för
första gången i riksdagsvalet 19 september 1921.
Vi har det bra här hos oss om man jämför med många andra
länder i världen. Men vi har ändå en lång väg att vandra. Fortfarande i det
radikalt sociala Sverige, så har kvinnor lägre lön än män för samma arbete. Det
anses fortfarande vara kvinnan som har det största ansvaret för barnen. Det är
fortfarande kvinnorna som ”väljer” i tid kortast utbildningar. Fortfarande är
forskningen inriktad på männens sjukdomssymptom. Vi lär fortfarande våra
flickor att vara tysta och duktiga, och våra pojkar att leva ut och bli starka.
Varför är det så känsligt att erkänna? Varför retar det så många, att vi
kvinnor ser att vi behöver fortsätta slåss för att knäppa de sista murarna?
Vi har ju levt med denna snedfördelning under årtusenden. Om
det krävs lite gapande, dumdryghet och över-generaliserande för att vrida på
värdegrunds-klumpen på botten av våra mentala oceaner under några decennier -
ja, då gapar jag också lite.
Det är ju lite som när folk slutar röka. Från att ha skrikit
sig hesa för rätten att bolma i busskurar, på restauranger och på tjänsterum,
så blir de rabiata ”hatare”. De fräser och hostar, grimaserar och pratar högt i
köer och på uteserveringar om ”hänsynslöshet”, ”äcklig lukt” och att ”allt
biter sig fast i kläderna”. Jag tycker det är lite löjligt, men kan samtidigt
förstå det. De behöver det – för att skapa en fast ”anti”-grund att stå på. En distans
mellan sig själva (sitt beroende) och det som tidigare varit sjävklart.
På det sättet kanske vi feminister också ylar just nu. För
att säkerställa att vi vet vart vi är på väg. För att ingen ska glömma bort att
det fortfarande behövs en kamp.
Så småningom kommer vi till målet: allas lika värde och
möjligheter. Om vi levt med obalans i tusen år kan vi väl stå ut med frigörelse-sprattlet
något decennium till, så att vi möts vid målet?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar