En av mina ”näraste” bloggare uttryckte för en tid sedan en
fundering runt våra uttryckssätt i cyber-världen. Bloggen är i o f sig inte på väg att dö ut,
trodde han, men tiden att ta hand om och respondera på en blogg rinner ut. Det långsammare sättet – det eftertänksamma sättet – att uttrycka
sig får stå tillbaka för det snabbare, kortare, snuttifierade sättet.
Så är det nog. Ingen är med ledsen över det än jag. Jag är
den långsammare, eftertänksammare och långrandigare typen. Kärnfullhet,
one-liner, punching….nej, jag tror jag kvalar mest in i det broderande och
måleriska segmentet.
Så min spelplan är med andra ord på utdöende? Tja, det vore
inte första gången. Jag tror jag alltid befunnit mig på den ”dinosauriska”
planhalvan. När ny teknik intagit marknaden – ja, då hade jag just lärt mig att
funka med den tidigare generationen. När marknaden just hade höjt jeanspriserna
till en halv månadslön – ja, då hade jag just fattat att de ”var dyra”. Jag är så
att säga ”lite efter”….
Vilka uttryckssätt har vi då i cybervärlden?
Bloggen är en webbplats som innehåller (valfritt) periodiskt
publicerade inlägg där inläggen är ordnade så att de senaste inläggen oftast är
högst upp. Bloggarna kan välja vem eller vilka som kan se det som skrivs –
alla, grupper eller utvalda enskilda.
Facebook är ett socialt nätverk med över en miljard användare.
Här lägger vi upp våra personliga profiler, skapar våra vänlistor, ansluter oss
till intressegrupper (arbetsplatser, skolor andra arenor) , delar våra bilder
och tankar och får respons.
Twitter är en mikroblogg där man skriver meddelanden (tweets)
begränsade till 140 tecken. Dessa visas öppet på användarens profilsida. Man
kan prenumerera på andra användares meddelandeflöde, vilket kallas ”att följa”.
Twitter hade år 2011 över 200 miljoner registrerade användare. Många företag,
webbplatser, artister och organisationer använder Twitter som ett sätt att nå
ut till sina användare, kunder och fans.
Instagram är en gratis mobilapplikation för fotodelning som
lanserades i oktober 2010. Användaren tar bilder, lägger kanske på ett filter
och delar därefter med sig av bilden. Användaren kan välja att dela med sig på
andra medier än Instagram – till exempel Facebook eller Twitter.
Den 9 april 2012 meddelades att Facebook köper Instagram för
en miljard amerikanska dollar....
När jag började blogga hade jag i snitt 5 kommentarer per
vecka i bloggen. Ca 100 läsare i veckan kikade in. Efter 5 års bloggande har
jag inga kommentarer i bloggen, ca 100 läsare de dagar jag delar blogglänken i
Facebook och några spridda kommentarer i min Facebook-status.
Jaha? Vad gör då en ”dinosaurie” med tankar om att dela
långa och genomtänkta idéer? Jo – man tar fotot med Instagram, delar det med
Facebook-kamraterna, samlar ihop sina
varannanvecka-intryck i Bloggen och delar länken i Facebook.
Voilá – typ.
(Not till min nära bloggare är att ett sätt att hålla intresset för bloggen vid liv är att då och då svara på den respons man får på bloggen - inte bara låta kommentarer dö sotdöden...)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar