söndag 15 december 2013

Inga bilder - bara text den här gången....

En av mina näraste” bloggare uttryckte för en tid sedan en fundering runt våra uttryckssätt i cyber-världen. Bloggen är i o f sig inte på väg att dö ut, trodde han, men tiden att ta hand om och respondera på en blogg rinner ut. Det långsammare sättet – det eftertänksamma sättet – att uttrycka sig får stå tillbaka för det snabbare, kortare, snuttifierade sättet.

Så är det nog. Ingen är med ledsen över det än jag. Jag är den långsammare, eftertänksammare och långrandigare typen. Kärnfullhet, one-liner, punching….nej, jag tror jag kvalar mest in i det broderande och måleriska segmentet.

Så min spelplan är med andra ord på utdöende? Tja, det vore inte första gången. Jag tror jag alltid befunnit mig på den ”dinosauriska” planhalvan. När ny teknik intagit marknaden – ja, då hade jag just lärt mig att funka med den tidigare generationen. När marknaden just hade höjt jeanspriserna till en halv månadslön – ja, då hade jag just fattat att de ”var dyra”. Jag är så att säga ”lite efter”….  

Vilka uttryckssätt har vi då i cybervärlden?

Bloggen är en webbplats som innehåller (valfritt) periodiskt publicerade inlägg där inläggen är ordnade så att de senaste inläggen oftast är högst upp. Bloggarna kan välja vem eller vilka som kan se det som skrivs – alla, grupper eller utvalda enskilda.

Facebook är ett socialt nätverk med över en miljard användare. Här lägger vi upp våra personliga profiler, skapar våra vänlistor, ansluter oss till intressegrupper (arbetsplatser, skolor andra arenor) , delar våra bilder och tankar och får respons.

Twitter är en mikroblogg där man skriver meddelanden (tweets) begränsade till 140 tecken. Dessa visas öppet på användarens profilsida. Man kan prenumerera på andra användares meddelandeflöde, vilket kallas ”att följa”. Twitter hade år 2011 över 200 miljoner registrerade användare. Många företag, webbplatser, artister och organisationer använder Twitter som ett sätt att nå ut till sina användare, kunder och fans.

Instagram är en gratis mobilapplikation för fotodelning som lanserades i oktober 2010. Användaren tar bilder, lägger kanske på ett filter och delar därefter med sig av bilden. Användaren kan välja att dela med sig på andra medier än Instagram – till exempel Facebook eller Twitter.

Den 9 april 2012 meddelades att Facebook köper Instagram för en miljard amerikanska dollar....

När jag började blogga hade jag i snitt 5 kommentarer per vecka i bloggen. Ca 100 läsare i veckan kikade in. Efter 5 års bloggande har jag inga kommentarer i bloggen, ca 100 läsare de dagar jag delar blogglänken i Facebook och några spridda kommentarer i min Facebook-status.

Jaha? Vad gör då en ”dinosaurie” med tankar om att dela långa och genomtänkta idéer? Jo – man tar fotot med Instagram, delar det med Facebook-kamraterna,  samlar ihop sina varannanvecka-intryck i Bloggen och delar länken i Facebook.


Voilá – typ.

(Not till min nära bloggare är att ett sätt att hålla intresset för bloggen vid liv är att då och då svara på den respons man får på bloggen - inte bara låta kommentarer dö sotdöden...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar