torsdag 3 oktober 2013

Jag vill - alltså gör jag!

Jag knyter mig i en liten kringla inför allt jag tar in just nu: 15-åringen som inte blev trodd i våldtäktsrättegången, våldet i Syrien, våldet i ….hela världen, nynazister som tror de har svaret på orons effekter, människor som svälter i Skärholmen, Europas exploatering av Asien och Afrika, papegojliberaler som tror att allt löser sig om man bara vill…

Jag kroknar ibland inför tyngden av vad vi människor måste bära för att känna att vi medverkar och påverkar, drar vårt strå till stacken.

Då försöker jag tänka ut vad jag vill påverka – medverka till. Relaterat till det - vad gör jag då idag?

Jag vill motverka rasism:

Lösning: varje gång någon i min närhet eller i min sfär påvisar rasistiska tendenser ställer jag motfrågan ”Om det vore du – hur skulle du vilja bli bemött?”. Jag drar också min evinnerliga harang: ”Det finns bra människor födda i både Borås och Beirut, och det finns skitskallar födda både i Malmköping och Mombasa. Låt individen bevisa sig.”

Jag vill motverka våld:

Lösning: Varje gång det verkar dra ihop sig i min närhet praktiserar jag det jag en gång för länge, länge sedan lärde mig av fältassistenterna i Örebro: Gå in och ställ dig i ”ringen”, bryt energin. Fråga om någon har eld till din cigg eller vad som helst. Kraften bryts.

Jag vill motverka svält:

Lösning: Jag väljer matvaror och konsumtionsvaror med fait trade-märkning. Jag köper inte jordnötter eller varor som odlas på mark som skulle kunna ha använts till matproduktion. Jag försöker se varifrån min mat kommer så att utnyttjandegraden blir så liten som möjligt.

Jag vill motverka våldtäkter:

Lösning: Jag pratar med mina barn och deras kamrater öppet om sexualitet, följderna av att ha sex slentrianmässigt, dumheten av att ha sex med kompisar, sex som företeelse, vikten av att känna av sina egna gränser och vad lagstiftningen säger. Du kan själv tänka dig vad mina tjejers killkompisar tycker om det….

Det här är lite av det jag gör själv, här hemma i köket. Säkert finns det mycket mer. Men om alla gjorde det här – kanske nådde vi lite längre?

Kan vi hjälpas åt här i bloggen med våra kommentarer att hitta fler bra och enkla vägar framåt?     


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar