fredag 6 september 2013

Jag och Världssjälen

Jag såg ”Björnbröder 2” med min äldsta ikväll. Disney-filmer har sina ups-and-downs, men ikväll ramlade en slags pollett ner.

Jag kan nog inte ens förklara – ens försöka förklara – det suger mest. Men min slutsats är att vem sjutton vill leva i en värld, där hela värdet sätts utifrån näringskedjan?

Inte jag. Inte jag. Inte jag.

Jag förstår alla mina vänner, bekanta, läsare, nytillkomna. Vad fan pratar hon om? Är inte det här en blogg om vardagsbetraktelser och ”globalproblematik light”?

Jo, i vanliga fall. Men efter insikten ikväll måste jag gläfsa till lite.

Jag är buddist. Jag tror på själavandring av den enkla anledningen att jag så ofta – alltid – ser exempel på människor som vid lika fysisk ålder har så olika själslig ålder. Det är inte konstigt i mitt själavandringsperspektiv, men så märkligt i många andras perspektiv.

Vissa själar har vandrat länge och kan uppföra sig som mycket äldre än kroppens ålder, och andra saknar den erfarenhet vi förknippar med den fysiska åldern.

Min själ har mycket att lära. Den vet inte ännu skillnaden mellan ”utveckling för världssjälen” och ”utveckling för själv”. Den stampar fortfarande på fläcken ”Jag vill!”. Den dagen den lärt sig att ”utveckling för världssjälen” kommer först – då är vi i harmoni.

Ett steg på vägen för mig är att missionera. Just nu är missionen ”barnens och djurens väl och ve”. Djur har en själ – även om du vill se det eller inte. Barn växer upp med minnet av en barndom  - vare sig du vill det eller inte.
  • Höns i burar med nätgolv producerar ägg – till vilket pris?
  • Kor som står i bås hela sitt liv utan att få gå ut producerar kött – till vilket pris?
  • Grisar som står i tättbefolkade inhägnader utan att få gå ut producerar kött – till vilket pris?
  • Människor – barn - som sitter på golvet i omänskliga ställningar producerar garn och tyg – till vilket pris?
  • Människor – barn - som kryper i mörka gångar i gruvor producerar kol – till vilket pris?
  • Människor – barn - som varje dag utsätts för livsfarliga kemikalier producerar frukt – till vilket pris?
Tänk efter när du väljer. Tänk efter vem du väljer för. Vem får nytta av det du väljer, och vem får lida för dina val?

Världssjälen blir fylld av ”ohm” när du väljer ”rätt”. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar