Idag har vi firat Valborgsmässoafton traditionsenligt med
sonen J och hans familj. Alla småkottarna skulle föras till brasan för att köpa
godisremmar och ”ekologisk sockervadd”.
Valborgsmässoafton firas i flera länder - Estland,
Finland, Lettland, Sverige, Tjeckien, Slovenien, Tyskland. Från början hednisk, men som så många andra
hedniska högtider slutligen sammankopplad med den kristna, kanoniska kalendern –
här med kulten av den heliga Valborg.
Så – vem var då Valborg?
Valborg var en anglosaxisk furstedotter som missionerade i
Tyskland på 700-talet där hon så småningom blev abbedissa. Hon blev
helgonförklarad den 1 maj och genom detta datum kom hennes namn att bli
förknippat med den germanska hedendomens vårfester som hölls just denna dag.
I den kristna tron var vårfesterna förknippade med häxeri. Man
trodde att häxorna på Valborgsmässonatten red på kvastar eller getabockar till
de gamla offerplatserna och där gjorde ofog i djävulens sällskap. För att störa
dessa tillställningar förde man oväsen och tände eldar. Det handlade om att skydda
sig mot häxor och onda andar.
Valborgsfesten för oss vanliga dödliga är kanske mer en symbol
för våren och ljuset, att bränna det gamla och ge plats för det nya. Det
passade ju utmärkt in i både den kristna tolkningen och i hednisk traditionen, vilket
var en känd framgångsfaktor i arbetet med att göra Sverige till ett kristnat land. De
flesta kyrkorna byggdes på gamla offerplatser och högtiderna anknöts till
rådande hedniska högtider,,, :)
Men för mig - i 2000-talet? Bränna det gamla och ge plats för det nya? Jo,
så borde det ju vara. Men den litanian har du ju hört förut utan att det hänt
så särskilt mycket. Jag sitter fortfarande fast i smeten, bitterheten och
ilskan, hur mycket majbrasa jag än bevittnar.
Det jag tar med mig från ikväll är inte det symboliska. Ingen
Valborg som kanoniseras och transporteras till historien genom sitt lyckliga
sammanträffande med vårfesten – alltså inget brännande av gammalt skit i
garderoben för att ta in det nya, det renade.
Nej. Jag tar med mig sonen J:s lakoniska sammanfattning: ”Traditioner
tar ingen tid att rasera – men det tar mycket tid att bygga upp.”
Så är det. Oavsett vem eller vad som gett upphov till det vi
gör, så fortsätter vi göra det (i evigheters evigheter) – för att vi behöver
en punkt där vi samverkar och det kostar på att tappa bort den.
Så jag släpar ”barnbarnen” - utan att jag egentligen gillar det - till brasan för att de ska få
köpa godisremmar och ”ekologisk sockervadd” – men jag ser
värdet i det.
Vi får alla vara tillsammans en stund, en kväll.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar