söndag 28 april 2013

Äntligen måndag - så att man får vila....


För första gången på hundra år (eller i alla fall 10) har jag känt lust till huset, till tomten, till förvaltning.

Lördagen ägnade jag åt Bauhaus - detta Snickrofilernas Mecka. Jag inhandlade en nippel till vattenutkastaren i syfte att kunna fixa till min nyinköpta 20-meters vattenslang

Efter att jag hittat nippeln, begripit hur den skulle monteras och anlagt en ”grabbig” min av att veta allt om vattenförsörjning i trädgårdar vandrade jag ut i växtsektionen. Jag inhandlade benved (6 st plantor) och något annat med latinskt namn som också skulle vara marktäckande (också 6 st) och sedan for jag till parkeringen vid ICA Maxi. Där ställde jag mig i kö för att byta till sommartofflor på bilen. Klockan var redan eftermiddag, och jag var ivrig att få komma hem och peta ner mina vad-de-nu-heter i stenpartiet.

Nu är det ju så, att det snart är förbjudet att rassla omkring på asfalten med vinterdäck. Den insikten delade jag med många denna lördag. Trots strålande sol och säkert hundra bra idéer om vad man egentligen skulle kunna ägna en ledig eftermiddag åt, så valde de – liksom jag – att stå i kö på ICA-parkeringen.

Det var redan sen vårkväll när jag äntligen kunde slå av tändningen på bilen i garageinfarten. Så mycket kväll att jag för ett ögonblick tänkte vänta till morgondagen med att plantera.

 Men – så tog jag mig samman. Jag hittade ett par ouppackade trädgårdshandskar (en present från ett tidningsförlag med vilket jag för fem år sedan ingick ett prenumerationsavtal - som sedan sades upp efter två nummer på grund av bristande intresse hos undertecknad) och pillade ner mina tolv nya vänner på avsedd plats.

Ett par glas rödvin senare på kvällen tänkte jag återuppta avtalet med trädgårdstidningen – allt utifrån min nyvunna lust till förvaltning. Det resulterade enbart i att jag låste mitt bankkort efter att ha angivit fel kod tre gånger i följd. Inget rödvin i kombination med näthandel från och med nu, alltså.

Söndag - bright and early! Klockan 1000 stod jag i backen bakom huset, beväpnad med kratta, skottkärra och sekatör (se där – ett stänk av branschnomenklatur!).

Kratta skogsbacke, såga ner ungträd, släpa gammal sly och kvista av, besluta och sortera eventuellt vedämne, stapla sten, röja i trädgårdsförråd, rädda koltrast från stolt kattmun, hämta matta på vinden till uteplatsen, kånka runt terrakottakrukor, klippa (massakrera) Ölandstokar – det kommer att ge träningsvärk.

Dessutom hann jag med en ”Arga Snickarn”: Jag travade runt huset och tomten och identifierade alla nödvändiga åtgärder med prioritering. Det du.

Efter att ha tidsuppskattat punkterna i listan inser jag dock, att jag kommer att dö med stövlarna på här…. troligen iförd trädgårdshandskar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar