torsdag 15 november 2012

Energi-sparläge "På"


På Elgiganten går man nu ut och kampanjar. Idén är att vi ska byta till elleverantören SverigesEnergi och spara en massa pengar, samt få 500 kr att handla för på Elgiganten.

SverigesEnergi säger att de säljer el till mig till samma pris som den kostnad som de köper in den för. Jag betalar bara en ytte-pytteliten månadsavgift för det. Dessutom ställer de upp och betalar mina räkningar i ett halvår om jag blir sjuk eller arbetslös eller om huset brinner upp på grund av ett elfel.

Det var det värsta. Jag har nog inget annat exempel i världshistorien som jag kan komma på, där någon säljer och inte vill tjäna pengar.

Att däremot försöka spara pengar genom att förbruka så lite jag kan – det har jag levt med hela mitt liv. Min salig far var bra på att pränta in vardagsekonomi i våra små barnahuvuden. ”- Släck alltid lampan när du inte längre ska vara i ett rum” ekar hans sedan många år tystnade stämma. Barnens far (också han salig numera) var likadan. ”- Släck lampan - annars lyser det för ingen alls!”.

Häromdagen slog det mig, att det är ju det där jag borde göra även mentalt. Släcka lampan, när jag lämnar rummet. Men det gör jag inte. Även i de inre rum i själen, som jag sedan länge lämnat, låst, spikat för och lovat mig att aldrig återvända till – där lyser det fortfarande. 75-wattarna flimrar dygnet runt och jag kan inte låta bli att smyga dit och kika genom nyckelhålet.
  
Det innebär ju i praktiken, att det står ett helt ”hus” och drar energi hela tiden. Massor av energi till ingen som helst nytta. Mer än att det drar mig till sig – som en nattfjäril till en karbidlampa. Så fladdrar jag omkring där, och bränner vingar och antenner och hela köret.

Spara energi ska vi göra, alla och överlag. Det mår både vi och miljön bra av. Min närmiljö (vänner och omgivning) skulle må riktigt, riktigt bra om jag kunde spara energi genom att lära mig att släcka lampan när jag lämnar mina inre ”rum” bakom mig.

Jag kanske ska kolla upp det där med SverigesEnergi också, så kan jag tröst-shoppa på El-giganten för 500 kronor så att jag håller mig borta från karbidlampan?

4 kommentarer:

  1. En underbar liknelse juh!
    Och så sant, så sant. Verkligen något att tänka på och ta till sig.

    SvaraRadera
  2. Klok som en uggla
    Återstår att göra
    Varje gång

    SvaraRadera
  3. Hej du, nu har jag också skilt mig //S

    SvaraRadera