måndag 22 oktober 2012

Vilken o-klimatsmart lördag...


Jag började den här dagen med det vanliga: skit, elände och taxirörelse.
.
Jag avslutade dagen med det ovanliga: mina förutfattade meningar kan fara åt h-e. Vad hände däremellan?

Första transporten idag gick till Statiol i Älta. Inköp av frukost, Killen i kassan log mot mig och sa: ”Frallor, juice och Camel Blå... De kommer att komma ihåg det när de är 35 och kämpar med sina egna barns grinighet en lördagmorgon!” Jag vacklade ut med ett leende på läpparna.

Väl hemkommen visade det sig att alla hade vaknat till liv i huset, och alla hade olika syn på vad en frukost ska innehålla. Jag satte av mot ICA Nära. På parkeringen träffade jag en före detta grannkvinna, som jag inte sett på flera år. Vi sken upp båda två, och pratade bort en kvarts timme med leende på läpparna.
Sedan IKEA. En lördag, med regn och skitväder utanför. Där var bara en kvarts miljon människor och jag som tänkte att IKEA kunde vara en grej att hänga på en dag som denna….

Varför är IKEA det enda ställe i världen där alla ser arga ut? Jag visste vad jag skulle ha, och forsade därför igenom huset med en gepardisk hastighet, Trots det krockade jag hela tiden med människor som såg ut som karikatyrer av seriemördare. Räddaren i nöden blev kassören. Jag hade glömt koden till IKEA Handla-kortet, men han log bara och konstaterade att: ”Du är långt ifrån ensam om det.” Efter att ha tittat noga på mig log han och sa: ”Gå nu hem och lägg dig i soffan. Skruva kan du göra i morgon!”
    
Dagen avslutades med en biltur till redan besökta ICA Nära för att tillfredsställa mina barns behov av lördagsmiddag/lördagsmys. Tjejen i kassan sa: ”Dig har jag sett här förut idag. Man flänger och far. Det är inte lätt, eller hur?”

Ja, jag curlar. Helt plötsligt ser andra det och kommenterar. Helt plötsligt möter man någon på ”fläng-och-far”-turen som ler och pratar. Då blir allt värt det. Då passar bitarna ihop i pusslet. Då ser jag mig själv i helheten.

Ingenting behöver sluta som det börjar. Du väljer slutet själv med hjälp av det som uppenbarar sig under vägen. Bilköer, curling, scattered views – allt blir en helhet - och alla leenden jag mött denna lördag gör det värt det.

Tack ICA Nära i Älta, IKEA Kungens Kurva och Lillemor – you made my day

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar