onsdag 11 juli 2012

Sommar-Korrespondenten 2012 del 2


Bilen är packad – och jag är spik nykter, trots att det är semester. Jag har inte riktigt kopplat av mitt extraknäck som sommarvikarierande lokalnyhetsreporter. Innan jag ger mig av på ”tur” vill jag ge dig några axplock utifrån landet. Några personliga reflektioner blir det också:
I Blekinge har vinnaren av sandslottstävlingen korats. Gratulerar till vinsten, Julia. Det väcker förstås grubblerier hos mig. Sandslottsbygge är kanske den aktivitet som för mig bevisar att vi människor kan överkomma all logik om vi anstränger oss och har viljan. Vi bygger upp något, satsar kraft och teknik på något vi absolut vet kommer att utplånas inom kort. Vi gör det för att vi vill.
Kanske är det också ett sätt att lura sig själv – att skapa, trots att det inte leder till något långsiktigt. Det är själva processen som är viktig, inte resultatet eller det bestående.
I Sundsvall rapporteras en händelse som också handlar om att lura sig själv, men då med själva resultatet i fokus. Vi människor drivs av viljan att prestera bättre och bättre. Vare sig det gäller mental eller fysisk potens, utseende eller kompetens – så vill vi förbättras. Ibland tar vi till metoder som vi egentligen vet är både verkningslösa och farliga, men vi kör ändå. Och det finns gott om människor som vet att utnyttja denna vår svaghet.   
En 64-årig man från Sundsvall har sålt preparat som påstods vara potenshöjande kosttillskott och tjänade  över 700 000 SEK på mänsklighetens tunnelseende. Det är inte vanligt att månglarna i ”pillerbranschen” får stå till svars för sitt agerande. Tänk bara på hela kosttillskottsindustrin, där vetenskapen i stort är eniga om att piller och pulver är skapligt onödiga, men industrin frodas i takt med ”hälsotrender” och gymmens produktmarknadsföring. Det tänks ”här och nu” och sällan på effekter och konsekvenser i framtiden.
Som motvikt till det vill jag från metropolen Österbymo rapportera en ”gammal” nyhet . Den har ju ännu inte nått rikspressen, så jag serverar den som ”exclusive”. J
I stället för att slå ner ett hus till marken valde de kloka och framsynta personerna i bostadsbolagets ledning att vända sig till kreativaungdomar och göra om huset till ungdomsboende. Kostnaden för projektet blev istort sett densamma som rivningen skulle ha kostat. Och nu finns det plats för kommunens ungdomar att skapa sig en egen framtid utanför pojk- och flickrummen.
Mitt ”sandslott” just nu är Mig Själv. Jag satsar på att bygga upp något som jag i och för sig vet kommer att försvinna. Jag gör det dessutom helt utan piller och pulver, eftersom jag vägrar göda ”lurendrejarindustrin”.  Den energi jag får av detta kan användas till att - i mediabrus och mitt närområde - leta efter och lyfta fram dem som gör något samhälls- och framtidsnyttigt i klok och humanistisk anda.
Att hitta och exponera det är en del i min egen uppbyggnad – mina ”piller & pulver”, så att säga.
Nej, nu är det dags att ge sig iväg. I packningen finns förstås både dator och kamera, i fall jag skulle råka hitta något klokt och humanistiskt......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar