söndag 24 juni 2012

Underliga saker hända.....

Ibland hamnar man i situationer så absurda att de nästan blir surrealistiska. Som ikväll.

Jag kör sent på natten in till stan för att hämta en kvällsarbetande dotter. Ingen trafik – bara jag och vägarbetarna. Många vägarbeten är det i stan på somrarna.

Jag stoppas av en myndig konstapel som tecknar åt mig att dra ner sidorutan, vilket jag gör av nöd och artighet.

Konstapeln undrar varför jag kör så sakta på 70-väg. Jag hjälper konstapeln genom att upplysa om, att vi har ett massivt vägarbete här och att hastigheten är nedsatt till 50. Jag medger lite skamset, att jag i och för sig tagit mig en bra bit i 55, trots hastighetsbegränsningen, så han borde inte klaga på att jag kör så långsamt – för det gör jag ju egentligen inte, tvärtom.

Enligt konstapeln är det inte så många som håller hastigheten på just den här sträckan, så frågan för honom är om jag försöker undvika att dra uppmärksamhet till mig. Mina ögonbryn far upp i hårfästet, men jag tar mig naturligtvis an uppgiften att fylla Evidenzern med luft genom munstycket han håller fram.

Lätt förvånad konstaterar Lagens Långa, att där är helgrönt. Jag säger, att nu förstår han väl ändå, att jag inte försöker undvika att dra uppmärksamhet på mig, mina 55 km/tim till trots. Konstapeln säger att jag inte behöver vara otrevlig, viftar iväg mig med den Vita Handsken.

Så puttrar jag iväg med en märklig känsla i kroppen. Nästa gång jag åker förbi vägarbetarna ska jag köra 70 på 50-sträcka, så att ingen tror att jag försöker undgå upptäckt för mitt rattfylleri. Då kanske jag kan få åka på utan stopp. Eller?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar