måndag 18 juni 2012

Nyhetsflöde i Bakvattnet

Vi pratade i helgen om vikten av att hålla sig à jour, hänga med och veta vad som pågår. Jag erkände, att i den fas jag är i just nu så har jag valt bort alla nyhetsflöden. Jag ser inte på Rapport, Aktuellt eller CNN. Jag läser inget mer än helg-SvD och då kultursidorna. Bioannonser ibland, trots att jag aldrig tar mig iväg på bio.

Det är ett medvetet val. Jag har nog med att få jobbet, disken, matlagningen och den usla ekonomin att gå ihop. Hjärnan bekräftar vikten av att vara globalt engagerad, men magen protesterar med inflammation och sura uppstötningar.

Alltså tar jag bort det som inte är av nöd tvunget för den absoluta överlevnaden. Valet i Grekland, miljöförstöringen i det korta perspektivet, korruption i politikerleden, plågsamma djurförsök och allmän EU-inavel. Det går fetbort. (Detta trots att jag vet att det är de stora frågorna som ger mig överlevnad på lång sikt.)

Mitt nyhetsflöde är för närvarande ytterst begränsat. Här är några smakprov (förkortningen inom parentes betyder initialer på den som rapporterat):

Älta 2012-06-11 (HP):
Gräsklipparen stannade mitt i en universalklippning inför studentfirandet. Alla inblandade stod i ring runt maskinen och kliade sina hårbottnar. Efter moget övervägande valde det utsedda arbetsutskottet att låtsas som det regnar, hitta på en bra historia över varför gräsmattan ser ut som en alien-besökt rågåker och rullade därefter tillbaka klipparen till trädgårdsförrådet.


Älta 2012-06-12 (BMP):
Firandet av studenterna TD och KP avlöpte med stressanfrätt glans. Magsyrenivån toppades endast av ångesten inför eventuell tonårsfylla. Buffén dukades upp på en regnfri altan och avnjöts tillsammans med anhöriga från två skilda familje- och världsdelskulturer utan slagsmål eller andra konflikter. Alla gäster körde bil, så värdinnans felestimering gör nu att huset har vin fram till 2013-06-12.

Stockholm 2012-06-15 (BMP):
Mellandotter skulle av olika skäl transporteras till arbete och BMP väljer bil som transportmedel. Hela Stockholm är tjyvtjockt av eftersläntrande studentekipage, turister som letar efter restauranger och hotell, samt sommarvikarierande busschaufförer. Detta är enda gången på 20 år som BMP skriker ensam i bilen och försöker lära andra köra bil. Svetten porlar utmed ryggraden, pekfingrar och långfingrar bildar skojiga formationer riktade mot medtrafikanter (eller som de uppfattas just då: mottrafikanter) och den gröna ”eco-drive”-lampan på Toyota-panelen lyser inte en enda gång på 1 timme…. Inte förrän på Stadsgårdskajen upplever BMP att krampen släpper och hon vågar andas ut (citerat Hoola Bandoola Band).

Älta 2012-06-15 (HP):
Mamma är stressad, svettig och irriterad efter ”stadskörningen”. Så glider hennes ”Jordförbättrare” in på garageinfarten och hon ser lugnare ut. Grillen tänds, whiskyn tas fram och maten dukas upp. Enkelt. Mat och vänner, whisky och uppehåll i regnet. Då är hon tillbaka, mamman.


Haninge 2012-06-17 (BMP):
Foderboden har slut på hö. Det är de inte ensamma om. Kaninerna får från och med idag leva på luft, kärlek och pellets.


Stockholm 2012-06-17 (BMP):
Ett mindre, men uppskattat, convent har under helgen ägt rum i Örebro. I kväll gled Limo Avensis in vid Stockholms Central för att hämta upp två trötta hemvändare, VP och TD. Parkeringsautomaterna vid Klarabergsparkeringen fungerade inte, så chauffören fick cirkla Kungsholmen runt ganska länge innan tåget rullat in på spår 5. Svettlukten var påtaglig bilen men humöret var på topp.

Älta 2012-06-17 (BMP):
En dotter på nattbio, en dotter i säng inför arbetsdag i morgon, en dotter medvetslös efter convent. Mamman har kollat av med ”Jordförbättraren” att hemresan gick bra, kollat FB-status för U, M och alla andra, messat L och  druckit vitt vin med jordgubbar under bloggtiden.

Nu är det bara de viktiga frågorna kvar, och de tar jag en annan dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar