lördag 12 maj 2012

Föräldrakval en lördagkväll

Det är anmärkningsvärt att en laptop kan klara av att bli översköljd av ett glas rödvin (Rioja dessutom). Den enda skada som uppstod var att det integrerade tangentbordet slutat att fungera. För att kunna använda datorn måste jag nu använda ett externt tangentbord, kopplat till USB-porten.

Nu visade det sig att multi-tasking är ett kompetensområde jag behöver arbeta med – typ från 0.
Jag måste lära mig att inte använda tangentbordet på laptopen… måste lära mig att skriva på det externa tangent bordet…. Jag måste lära mig att bortse ifrån att jag nu – för att kunna skriva – ska balansera en lite ostadig ”planka” på låren, magen eller knäna – beroende på var jag sitter. Men pekaren finns fortfarande på laptopen… Är detta ett problem som har rätt att uppta plats i etern?
Nej. Processmässigt går problemen att övervinna med allmän envishet och målfokusering. Tekniskt? Inte heller ett problem så länge balans och koordination fungerar.
Men – att ha ett externt tangentbord till en laptop är lite som att köpa en tjänst som man redan har. Lite som moms på redan skattade pengar.
Nu sitter jag alltså här med ett skrangligt tangentbord i knät och vill skriva om föräldrakval.
Att det finns starka samband mellan föräldrars utbildningsnivå och saker som barn gör eller kan, är i och för sig ingen förborgad hemlighet. Bara vetskapen kan göra att man som förälder går i vänstervarv.
Jag läser i DN idag om ett exempel: tandborstning. Bara en av tio svenskar borstar som man ska göra. Många tar för lite tandkräm eller sköljer bort den ur munnen med vatten efter att ha borstat, vilket är fel, säger Pia Gabre vid Sahlgrenska Akademin. Hon säger också att forskarna ser ett samband mellan mammors utbildningsnivå och hur bra deras barn borstar tänderna.
Jag har hittat en hel flock andra samband också. Samband mellan föräldrars utbildningsnivå och barnens prestationer i skolan, barnens syn på ”rätt och fel”, barnens alkoholvanor, hälsotillstånd och annat.
Det vilar av naturen ett tungt ansvar på oss föräldrar. Bäst är tydligen om man ser till att vara högutbildad. Då klarar sig ungarna bra.
Jag är högutbildad. Mina barn borde då veta, att de inte ska skölja munnen med vatten efter tandborstningen. Jag ska kolla om de vet det. Om inte annat för att lugna mina trassliga föräldranerver.
Annat som kan oroa en förälder är våld, rånrisker och droger. Tack och lov blev det inget försök med laglig haschförsäljning i Köpenhamn. Det gör mig lugn. Alla vet ju, vilka skadeverkningar på emaljen man kan få av att röka. Dålig munhygienstatus totalt. Skönt att det blev stopp där. Fast det är klart – om man vet hur man ska borsta tänderna, så fixar det sig kanske?
Här kunde man kanske formulera en ny teori: "Barn med högutbildade föräldrar får färre emaljskador av att röka hasch än barn till lågutbildade föräldrar". Kanske?
Skojar jag om ett alldeles förbjudet område nu? Tandborstning är ju trots allt lite ”privat”.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar