måndag 28 maj 2012

”Den som köper sin första tofs kommer inte att ångra sig!”

Rubrikcitatet är ett uttalande av Maria Montazami. Inget slår den kvinnan. Allt hon säger blir till guld. Du tror jag raljerar eller ironiserar, eller hur?

Du kan inte ha mer fel.

En genomsnäll, lugn och omständig person som får mig att le – oavsett vad hon företar sig. Kanske för att hon är en motpol till allt jag är trött på. Exempelvis alla de ”krångelspråkare” som måste säkerställa en hög imponeringsgrad varje gång de öppnar truten. Alla de som stänger ner hjärtat för att överväldiga (och tysta) med hjärnan.

Maria är roligare att lyssna på än Carl Bildt.  Alltså, inget ont om Carl Bildt, men han uttrycker sig som om Svensk Författningssamling följde med i den genetiska uppsättningen. Maria verkar inte ha något speciellt fastspikat i uppsättningen. Hon hämtar ljuden direkt ur återflödet från andningen.

Den som köper sin första tofs kommer inte att ångra sig!” Vad menade hon med det? Jo, att tofsar är hennes grej och hon kan inte föreställa sig att tofsar inte skulle göra andra lika lyckliga. En befriande naiv och känslonära strategi.

Att ”befolka” sitt utrymme med något man älskar och uppskattar, alltså. Ingen dum tanke. Det gäller kanske bara att komma på vad som är ens egen ”tofs”. Och så köra järnet….

3 kommentarer:

  1. Jag älskar också Marias enkla och raka personliga framtoning!

    SvaraRadera
  2. Hmmm... Det där skall jag suga på ett tag.

    SvaraRadera
  3. Så riktigt, Det gäller att hitta 'sin tofs', Undrans vad min är?

    SvaraRadera