torsdag 20 augusti 2009

Dagens epistel

Äntligen morgon!

Jag har väntat sedan klockan fyra i morse på att få gå upp. Jag somnade strax efter klockan två och efter två timmar var det stört omöjligt att sova mer. Jag har räknat får (och getter), trummat med fingrarna på sängkanten, nynnat vaggvisor för mig själv - men icke.

Så äntligen ringde klockan och jag fick studsa upp och fixa kaffe.

Så infinner sig dagens filosofistund. Jag sitter och läser DN:s nyheter online. Alla dessa bokstäver. Hur kommer det sig, att det heter "en bokstav" om man pratar om skrivtecknen i generell form. Men så fort man preciserar vad man menar, så övergår formen "en" till "ett"?

En bokstav, och ett A. Undrar varför det blev så.

Nacka-Värmdö-Posten rapporterar idag att en tumlare synts utanför Värmdös kust. Jag undrar om man kan få hämta den? Jag önskar mig en tumlare. Mitt gamla torkskåp drar så mycket energi och låter något förfärligt.

1 kommentar:

  1. Angående en eller ett framför bokstäver. Kanske är det så att man säger ett A och ett B för att undvika förvirring när man talar om en å (vattendrag) eller en ö (landmassa).
    Men detta är som sagt bara en gissning...

    SvaraRadera