
- Självförtroende - att lita på sig själv och sin egen förmåga att hantera det som behöver hanteras.
- Självkänsla - bilden av dig själv som individ och vilket värde du har i dina och andras ögon.
- Identitet - den du är, det du står för.
- Image - så vill du bli uppfattad av din omgivning.
- Värdegrund – det fundament du grundar din världsbild på.
- Attityd - ditt förhållningssätt till livet och omvärlden.
- Beteende - som avslöjar hur långt du är beredd att gå för att anpassa dig.
För det är viktigt att ”branda” sig, skapa sig själv ett varumärke, oavsett om det är i knattelaget eller på fondmarknaden, i föräldraskapet eller på jobbet.
Det är länge sedan det räckte med att som i reklamen för Norrlands Guld ”vara sej schällv”.
Jag har så mycket självförtroende, att jag ska gå och bygga upp min självkänsla lite, så att min identitet slår igenom på min image och avspeglar min värdegrund genom min attityd till mitt beteende.
Eller också tar jag och lägger mig i soffan en stund.
Till mångas förtret är jag annorlunda, jag passar inte in i de gängse normer som det sociala livet styrs av. O(a)social.. inte riktigt.
SvaraRaderaJag väljer mina vänner som jag vill umgås med, ibland känner jag dock att jag har ett slags intagsstopp. Men ibland ramlar jag över någon, inte ofta, som jag vill lära känna bättre.
Nu, t ex.