Jag är påläst (eller för att fega och åka skateboard ramp á
la Politiskt Korrekt - skapligt påläst).
Därför vågar jag sticka ut hakan i en fråga, som många födda till bättre
vetande och kunskap kan – och kommer att - angripa mig i hälsenorna.
Jag har under flera decennier engagerat mig i
urbefolkningars rätt och kultur.
Det började som ett barnsligt intresse (möjligen ärvt från
min bror Stefan och min kusin Magnus) med fokus på nordamerikanska indianer.
Det jag inte kan om nordamerikanska indianstammar – det kan du förmodligen
lägga åt sidan och tänka bort som marginalkunskap.
Som kortvarig ordförande i Svensk-Indianska Förbundet på
tidigt 70-tal fick jag gräva djupare i ursprungsbefolkningens globala
problematik, och intresset för de svenska urbefolkningarna växte. All tid
därefter har jag fortsatt min teoretiska resa i ursprungsbefolkningarnas spår.
Jag har ägnat stor del av min debatterande och ”i min egen
uppfattning folkbildande” tid åt att upplysa, förklara och historiebeskriva
våra inhemska samer (samerna på övriga nordkalotten har jag dålig koll på - skam att sägandes).
Så blir jag då lite glad och pirrig när svensk TV börjar skicka ut små glimtar av dokumentär om samernas historiska bakgrund i etern.
Jag blir dock lite brydd (som vanligt?). När den samiska
situationen belyses har (i de politiskt korrekta sammanhangen och därmed i SVTs
dokumentärer) de renägande samerna allt fokus. Varför?
Drygt 12 procent av den samiska befolkningen i Sverige lever
på renskötsel. De andra 88 procenten – är situationen för dem så bra att den
inte behöver komma i fokus? Jag säger som Stefan Sauk: -”Jag är skeptisk…”
Min tolkning är att konflikten renägande samer och svensk kolonialbefolkning har
ett rubrikvärde. Det handlar om trängsel, religiöst makt(miss)bruk, nationell
lojalitet (handel och markexpropriering), språk, kulturellt gränstagande,
rädsla för det okända och ärvda triviala bråk. Det kan ge löpnummerförsäljning.
Det trögflytande kulturella nedmonterandet av den samiska
kulturen i sin helhet – sett ur inte enbart de renägande näringarnas synvinkel utan i
totalen - ger inga kioskvältare. Här pratar vi inte tjuvslakt, mordbränder,
fyrhjulingsförföljerser, hot om våldtäkt och död. Nej, här går nedåtsprialen i
ett långsammare tempo.
Så är det överallt i världen, där urbefolkningar kämpar för
sin överlevnad. Där deras motståndare är kapitalstinna och resultatorienterade
koncerner utan tanke på de lik de lämnar efter sig.
Det handlar om ett långsamt övertagande av värderingar. Ett
långsamt nedbrytande av kulturella förutsättningar.
Du kan inte bära din traditionella dräkt om du inte har
förutsättningar att tillverka den. Du har inga förutsättningar att tillverka
den om du inte kan få rätt material i rätt färger levererade (då rätt material
och rätt färger kommer att bli exklusiv och alltför kostnadsintensiv). Du kan
inte upprätthålla din traditionella matkultur om du inte kan få rätt råvaror.
Du kan inte få rätt råvaror om de slutar tillverkas i din närhet (då leveransen
av rätt råvaror kommer att bli exklusiv och alltför kostnadsintensiv).
Då sättet att vidmakthålla det kulturunika blir alltför
exklusivt och kostnadsintensivt kommer kulturbärarna att bli allt mer
sällsynta. På så sätt har det långsiktiga mordet på urspungsbefolkningarnas
kulturer exekverats. Utan kioskvältande konfliktreportage. Utan rubriktypsnittiga
löpnummersäljande artiklar. Det har så att säga skött sig själv.
Frågan är vem som dör sotdöden först i Sverige: renskötande
samer eller icke renskötande samer. Hela den samiska kulturen är hotad. Låt
oss inte lägga bränsle på den samiska stridsdebatten genom att
ge den ena kulturen mer förstasidesplats framför den andra. Låt oss inse, att helheten är hotad.
Kanske är det vi – de andra – som går först på grund av vår
brist på förmåga att tänka större?
När vi (samer, svenskar och européer) tänker framtid lägger
vi våra egna individuella intressen åt sidan och ser ”den stora Helheten”.
Då kan det bli bra.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar