Igår den 19 oktober såg jag programmet Morgans mission. Ett
fantastiskt program - djupt, brett och igenkännbart.
Jag fäste mig särskilt vid ett moment, där Kenneth (mentor
för en klass i programmet) oroar sig för att Morgans experiment rör upp
saker. Kenneth försöker skapa lugn. Han förväntas som lärare förmedla,
vidmakthålla och utveckla kunskaper.
Det får mig att tänka på min förvissning om nödvändigheten av att stormen måste yla före lugnet. Varför inte låna in den kunskapen i skolan – kunskap att röra
om i grupper och därefter skapa lugn att undervisa?
På många arbetsplatser jag varit på har grupper haft problem
med attityder och samarbetsförmåga i så hög grad, att det stört – eller helt
förhindrat – en anständig produktionsnivå. Jag ser det också i vängrupper, i
familjer, i alla sammanhang där relationer har betydelse för ”resultatet”.
Ett sätt att hantera det är att sopa den bubblande magman
under ytan och kräva som chef, familjemedlem, kompis att skådespelet ska
fortsätta.
Men vill man skapa förutsättningar för produktivitet och
resultat måste grytan röras om, avloppet rensas och de döda grenarna
kapas.
Foto: Gislövs museum |
Då kallar man in kavalleriet – de som förstår sig på det här
med relationer och dynamik.
Kenneth och hans lärarkollegor tillhör vanligen inte
det kavalleriet. De är bra på att lära ut, peppa, följa upp och styra
kunskapsinhämtning. Om de får ägna sig åt det, och inte åt administration,
föräldrauppgifter som uppfostran, fältassistent-uppgifter, att på ett
professionellt sätt hantera kritik från samvetsstungna föräldrar och överleva
förödande förödmjukning i media.
Utan att Kenneth och hans kollegor som sagt får ägna sig åt
sin kärnverksamhet – undervisa, förstärka, följa upp, justera inlärningsinriktning.
Men skolan är en arbetsplats - både för Kenneth och för eleverna. Det är viktigt, att man i skolvärlden förstår, att i dagens
samhälle behövs kavalleriet. Lärare har inte samma möjligheter, samma sociala
kontext som fanns för 50 år sedan att skapa förutsättningar för en homogen
inlärningssituation för en heterogen elevgrupp.
Kalla in kavalleriet, använd den kompetens som finns utanför
skolan och låt Kenneth och hans kollegor få komma in i lugnet efter att stormen
ylat färdigt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar