tisdag 20 oktober 2015

Mission och konfrontation - skolans nya värld

Igår den 19 oktober såg jag programmet Morgans mission. Ett fantastiskt program - djupt, brett och igenkännbart.

Jag fäste mig särskilt vid ett moment, där Kenneth (mentor för en klass i programmet) oroar sig för att Morgans experiment rör upp saker. Kenneth försöker skapa lugn. Han förväntas som lärare förmedla, vidmakthålla och utveckla kunskaper.

Det får mig att tänka på min förvissning om nödvändigheten av att stormen måste yla före lugnet. Varför inte låna in den kunskapen i skolan – kunskap att röra om i grupper och därefter skapa lugn att undervisa?

På många arbetsplatser jag varit på har grupper haft problem med attityder och samarbetsförmåga i så hög grad, att det stört – eller helt förhindrat – en anständig produktionsnivå. Jag ser det också i vängrupper, i familjer, i alla sammanhang där relationer har betydelse för ”resultatet”.
Ett sätt att hantera det är att sopa den bubblande magman under ytan och kräva som chef, familjemedlem, kompis att skådespelet ska fortsätta.

Men vill man skapa förutsättningar för produktivitet och resultat måste grytan röras om, avloppet rensas och de döda grenarna kapas. 
 
Foto: Gislövs museum
Då kallar man in kavalleriet – de som förstår sig på det här med relationer och dynamik.

Kenneth och hans lärarkollegor tillhör vanligen inte det kavalleriet. De är bra på att lära ut, peppa, följa upp och styra kunskapsinhämtning. Om de får ägna sig åt det, och inte åt administration, föräldrauppgifter som uppfostran, fältassistent-uppgifter, att på ett professionellt sätt hantera kritik från samvetsstungna föräldrar och överleva förödande förödmjukning i media.

Utan att Kenneth och hans kollegor som sagt får ägna sig åt sin kärnverksamhet – undervisa, förstärka, följa upp, justera inlärningsinriktning.

Men skolan är en arbetsplats - både för Kenneth och för eleverna. Det är viktigt, att man i skolvärlden förstår, att i dagens samhälle behövs kavalleriet. Lärare har inte samma möjligheter, samma sociala kontext som fanns för 50 år sedan att skapa förutsättningar för en homogen inlärningssituation för en heterogen elevgrupp.


Kalla in kavalleriet, använd den kompetens som finns utanför skolan och låt Kenneth och hans kollegor få komma in i lugnet efter att stormen ylat färdigt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar